Category Archives: -wanita-

happy besday mama


salam n hye all..

ermm happy besday mama…miss u so much..luv u so much..hope mama sihat-sihat sentiasa..sentiasa bahagia dan sentiasa happy…

begitu cepat masa berlalu..terasa bagai semalam aku masih lg anak manja mama yang mama sikat rambut…yang mama bermain bersama aku…anak mama yang mama ajar main basikal..anak mama yang sama-sama petik tomato…anak mama yang sama-sama tanam bunga..sama-sama mandi sungai…. 🙂

anak mama yang mama ajar a,b,c..alif,ba,ta….anak mama yang mama teman untuk belajar…anak mama yang mama anta gi hostel..anak mama yang suka merajuk..anak mama yang degil…anak mama yang keras kepala…anak mama yang nakal…

skang waktu terus meninggalkan kita..anak mama skang da besar panjang…masih lagi berusaha mencapai cita-cita demi melihat impian mama tercapai..demi melihat mama tersenyum girang…kadang-kadang anak mama terlupa..kadang-kadang buat mama terluka…kadang-kadang anak mama dilupa….

mama..aku terlalu sayang kan mama…sangat sayangkan mama…happy besday mama..thanks 4 everything u had done 4 me mama…care bout me…thanks  a lot mama..x mampu n terdaya aku membalas setiap pengorbanan dan kudratmu mama…kerana kamu begitu berharga mama..xsanggup rasanya ingin melihat kamu disakiti mama…x ingin rasanya melihat kamu menanges sedih mama…

 

luv u so much mom…
Advertisements

2 Comments

Filed under -coretan hati-, -wanita-

wanita dan kerjaya..tuntutan impian atau syariat???


assalamualaikum n salam sejahtera buat insan yg sudi membaca entri ini…

ermm..semalam aku sedang bertelagah tentang isu bekerja,kerjaya dan juga pendidikan dengan seorang “lelaki”…apabila dia bertanya…abis blaja nnt nk minta posting kat ne??aku dengan bahagianya menjawab SABAH…n then kalau ade rezeki aku nk smbung master kat UMS…teringin nk ade Phd b4 omo 30…namun dia berkata::::eh orang pompuan nk wat pe belajar tinggi-tinggi…saya boleh tnggung sume…x payah la nk keje…duk umah jaga anak lagi bagus daripada duk keje tuh…buat penat je!!!!..

so now how????antara kerjaya???impian??cita-cita???atau tuntutan syariat???mana satu yg harus aku pilih….

lalu aku teringat nasihat dr seorang akak…erm aku sangat merindukan pengisian dari dia…betulla kalau akhir zaman ni..org-org baik sume tuhan amik awal…bukan bermaksud org yg jahat thn xamik…hoho….

Wanita bekerja di luar rumah.

Assalamualaikum warahmatullah..

Pertamanya dan terutamanya marilah sama-sama memanjatkan rasa kesyukuran kepada Illahi Rabbi kerana masih lagi mengurniakan nikmat teragung iaitu hidup dalam keimanan kepada-Nya. Tidak dilupakan selawat dan salam yang sebanyak-banyaknya buat insan termulia nabi Muhammad S.A.W, moga diberi syafaat oleh baginda di akhirat kelak. Begitu juga salam buat sahabat-sahabat baginda dan semua pengikutnya yang lurus.
“Tiada seorang pun yang makan lebih baik dari orang yang makan dari hasil tangannya sendiri.” (Hadith Riwayat: Al-Bukhari).

Sesungguhnya, bekerja dan mencari nafkah adalah wajib bagi lelaki yang tiada sebarang keuzuran tubuh dan aqal bagi menanggung isteri dan keluarganya. Manakala wanita pada asasnya, hukum Islam meletakkannya untuk berperanan di rumah dan keluarga, bagaimanapun wanita tidak dilarang bekerja di luar rumah jika terdapat keperluan serta mampu menepati syarat-syarat yang ditetapkan Islam.
Isu ini tidak dibincangkan meluas di zaman nabi atau sahabat-sahabat kerana terlalu kurang keperluan untuk itu pada zaman tersebut. (Nizam Al-Usrah, Dr Uqlah Al-Ibrahim).

Islam membenarkan wanita bekerja tetapi semua kebenaran itu haruslah berlandaskan konsep syariat yang mutlak. Perkara ini dijelaskan oleh Prof. Dr Md Uqlah Al-Ibrahim antaranya (Nizam Al-Usrah; Al-Mar’ah Bayna Al-bayt Wal Mujtama’) :-

1) Terdapat keperluan : menyebabkan ia terpaksa keluar dari tanggungjawab asalnya (iaitu peranan utama kepada rumahtangga) seperti :-
a- Kematian suami dan memerlukan belanja kehidupan.
b- Memberikan bantuan kepada dua ibu bapa yang sangat miskin atau suami yang uzur tubuhnya.
c- Membantu perniagaan suami yang memerlukan banyak tenaga dan kos.
d- Mempunyai keistemewaan yang hebat sehinggakan kemahiran ini sangat diperlukan oleh masyarakat umumnya.
2) Mestilah kerja ini bersesuaian dengan fitrah seorang wanita dan kemampuan fizikalnya.
3) Mestilah keluarnya untuk bekerja dengan menutup aurat dan sentiasa menjauhi fitnah di tempat kerja.
4) Mestilah kerjanya tidak memerlukannya berdua-duanya dan bercampur baur dengan lelaki.
5) Mendapat izin wali atau suami.
6) Mestilah kerjayanya tidak menyebabkan terganggu dan terhentinya tanggung jawab di rumah terhadap anak serta suami. (Nazarat Fi Kitab As-Sufur)
7) Tujuan dan niat utama bekerja bukanlah kerana keasyikan dan keghairahan kepada mengumpul harta dan niat semata-mata menyaingi lelaki.
Mestilah berhenti sekiranya terdapat keperluan dan kecacatan dalam pendidikan anak-anak.
9) Digalakkan ianya dilakukan dalam tempoh tertentu sahaja dan bukan selama-lamanya sehingga pencen.
Sepatutnya berhenti sejurus suami mempunyai kemampuan menanggung seluruh keluarga dengan baik. Kecuali jika mempunyai kualiti yang amat diperlukan oleh masyarakat umum.

Ummu Taufiq & Ridhwan.

bila baca apa yg akak kongsikan….aku menjadi keliru….kerjaya??tuntutan impian atau syariat???hoho….leh bagi idea x??

2 Comments

Filed under -wanita-, islamic

pms-buah hatimu inginkan EXTRA pengertian


salam n hye all..

arini 2,3 arini emosi saya sangat tidak stabil…apatah lagi ia melibatkan hubungan dengan si dia…hujung2 bulan sebegini ada saja yang tidak kena..terasa hati,merajuk dan sebagainya…agaknya pening si dia nak melayan…itupun kalau dia mengerti sebenarnya si bunga kesayangan dia ini sedang terganggu emosi…

saat2 begini sebenarnya dihadapi oleh semua wanita…xkira la diawal bulan,tengah bulan atau hujung bulan….bergantung kepada kitaran masing-masing..setiap wanita yang normal memang akan mengalami saat-saat seperti ini yang dinamakan  premenstrual syndrome (PMS).Sakit kepala,kembung perut,sakit di bahagian perut dan payudara biasanya terjadi disaat PMS. Ini kerana terdapat perubahan tindak balas antara hormon dan kimia yang dialami oleh otak.

Selain rasa sakit dan tidak enak itu,ada lagi faktor-faktor lain yang mempengaruhi PMS seperti:

  • stress akan menyebabkan gegala PMS semakin parah

–  seeloknya hindarkan stress saat-saat kehadiran menstruasi semakin dekat. Ini akan membuatkan anda menjadi teruk.Seeloknya kurangkan stress dengan olahraga atau memaksimumkan pengambilan sayuran hijau.

  • Kafein akan membuatkan emosi tidak stabil

-Elakkan kafein kerana kafein akan mempengaruhi perubahan emosi yang mendadak. Gantikan kafein dengan jus buah-buahan.

  • PMS membuat wanita menjadi gagap

– hormon progesteron sangat penting dalam menentukan kemampuan verbal seseorang…oleh itu saat PMS biasanya hormon progesteron menurun menyebabkan  anda agak sukar untuk berbicara seperti biasa.

  • PMS boleh menular

– Ini part yang paling penting..haha…so si jejaka sekalian silalah amik perhatian yang serius terhadap faktor yang paling utama ini….Beberapa bukti menunjukkan pada setiap bulan fluktuasi hormon testosteron, menimbulkan gejala mirip PMS pada si jejaka.

 

buat si dia yang sangat ku cintai n sayangi…setiap bulan itu akan ada waktunya kamu terpaksa melayan si bunga mu ini dengan sepenuh perhatian dan kesabaran kerana si bunga mu ini sedang berperang dengan emosinya yang seringkali berubah-rubah…dan kadangkala memeningkanmu…..ada waktunya ia ingin sendiri,ada waktunya ia ingin kamu disisi,ada waktunya ia ingin kau memahami….maaf andai ia mengada-ngada dan gedik…hahahahaha

Leave a comment

Filed under -life story-, -wanita-, cinta is ♥

jatuh cinta pada yang tidak sudi??


amaran nombor 1

-dia berterus-terang dengan kamu bahawa dia tidak sukakan kamu…tetapi kamu tetap berdegil mengatakan yang dia hanya jual mahal…kamu teruskan angan-angan ingin bersamanya…macamamana dia ingin melamar kamu,pelamin idaman dan juga anak berapa orang…aduyaii da2 la berangan oi..orang da beritahu x nak tuh..x paham bahasa ke…buka fikiran tu luas-luas….kalau x dapat dia pun..xpe masih ramai yang menunggu…

amaran nombor 2

-kamu nampak dia bersama dengan gadis lain.kamu buat anggapan itu adiknya ataupun kawan dia ataupun sepupu dia…kamu leh plak pikir dia saja nak wat kamu jealous…hello kamu tu sapa dalam hidup dia…kamu teruskan juga usaha menggoda dia…kamu kena faham kalau dia da bersama gadis lain tu maknanya dia x nak bersama dengan kamu…tapi kamu kena ingat…kalau dia x dapat jadi pakwe kamu pun…janganlah mengada-mengada nak musnahkan hubungan orang lain plak…kalau kamu tetap ngada-ngada musnahkan hubungannya bermaksud kamu mmg x layak menjadi sahabat dia…

amaran nombor 3

-kamu berdoa siang malam supaya lelaki itu putus dengan teman wanitanya dan kapel dengan kamu..hello!!! da2 la tuh…kalau arini dia x memberi apa-apa reflect kepada kamu bermaksud kamu bukan pilihan dia…lagipun ramai lagi yang masih menunggu kamu di luar sana..buka mata kamu…rasanya lebih bagus kamu memilih orang yang tergila-gilakan kamu daripada terus mengharap pada yang tidak sudi…

amaran nombor 4

-kamu berusaha untuk mengubah segala-galanya tentang diri kamu untuk menawan si dia..kamu tahu si dia suka warna biru lalu kamu telah mengajak sahabatmu untuk shopping segala bagai berwarna biru..maka jadilah kamu maskot celcom blue..berbaloi-baloi…kamu sanggup melepak di cafe kegemaran dia walaupun kamu tidak suka makanan disitu…kamu sanggup naik bas ke kolej semata-mata nak pergi kelas bersamanya…da lah tu..lupakan aja…xpayah la kamu bersusah-susah dan wat yang terbaik  untuk si dia..sedangkan dia x pandang kamu sebelah mata pun.ntah-ntah si dia x pernah perasan pun kewujudan kamu…haha..kesian kan

amaran nombor 5

-kamu mahu tahu segala-galanya tentang si dia,apa yang dia buat,makanan apa yang dia suka…sampaikan semua kawan-kawan dia pun tahu kamu suka padanya.sampaikan hari-hari kamu mesej dia bertanya.dimana ada dia disitu ada kamu.berfikirlah skit..agak-agaklah.kalau begitu sikapmu.kamu xkan membuatkan si dia jatuh cinta padamu..tetapi boleh membuatkan si dia meluat dengan sikap terhegeh-hegeh mu itu….kadang-kadang lagi bagus kalau kamu biarkan saja lelaki bertindak…

2 Comments

Filed under -wanita-

~wanita~


“Saat Ku ciptakan wanita, Aku membuatnya menjadi
sangat utama. Kuciptakan bahunya, agar mampu
menahan seluruh beban dunia dan isinya, walaupun
juga bahu itu harus cukup nyaman dan lembut untuk
menahan kepala bayi yang sedang tertidur.

“Kuberikan wanita kekuatan untuk dapat melahirkan

bayi dari rahimnya, walau kerap berulangkali
menerima cerca dari si bayi itu apabila ia telah
membesar.

“Kuberikan keperkasaan yang akan membuatnya tetap
bertahan, pantang menyerah saat semua orang sudah
putus asa.

“Ku berikan kesabaran jiwa untuk merawat
keluarganya walau dia sendiri letih, walau sakit,
walau penat, tanpa berkeluh kesah.

“Kuberikan wanita perasaan peka dan kasih sayang
untuk mencintai semua anaknya dalam kondisi dan
situasi apapun. Walau acapkali anak-anaknya itu
melukai perasaan dan hatinya. Perasaan ini pula
yang akan memberikan kehangatan pada anak-anak
yang mengantuk menahan lelap. Sentuhan inilah yang
akan memberikan kenyamanan saat didekap dengan
lembut olehnya.

“Kuberikan wanita kekuatan untuk membimbing
suaminya melalui masa-masa sulit dan menjadi
pelindung baginya. Sebab bukannya tulang rusuk
yang melindungi setiap hati dan jantung agar tak
terkoyak.

“Kuberikan kepadanya kebijaksanaan dan kemampuan
untuk memberikan pengertian dan menyedarkan bahwa
suami yang baik adalah yang tak pernah melukai
isterinya. Walau seringkali pula kebijaksanaan itu
akan menguji setiap kesetiaan yang diberikan
kepada suami agar tetap berdiri sejajar, saling
melengkapi dan saling menyayangi.

“Dan akhirnya, Kuberikan ia air mata, agar dapat
mencurahkan perasaannya. Inilah yang khusus kepada
wanita, agar dapat ia gunakan bila masa pun ia
inginkan. Ini bukan kelemahan bagi wanita, kerana
sebenarnya air mata ini adalah
“air mata kehidupan.”

Leave a comment

Filed under -wanita-