nilai 5A???


salam n hye all…

dengan isu result upsr yang masih lg hangat diperkatakan di setiap ceruk daerah….aku masih lagi x bertanya kepada sesiapa result upsr dorang..apatah lagi rasanya tiada orang terdekat yang amik upsr tahun nih…5A itulah yang diidam-idamkan oleh semua pelajar yang mengambil upsr…ibu bapa plak lebih happy mengalahkan anak dia dapat degree…cikgu xyah cite la…fuihh berapi-rapi kalau sekolah dia dapat paling tinggi…sehingga hilang dimana nilai ilmu itu sendiri…dapat 5A nak apa sebenarnya???nak bersohor seluruh kampung…makcik pakcik anak saya dapat 5A…ibu ibu bapa bapa…ank murid saya satu kelas dapat 5A…atau apa???nak 5A nak wat pe sebenarnya???

arini aku melawat-lawat berita-berita dalam akhbar online…lama sudah x beli paper..ahakss….baca online sudah..kata zaman da maju kan..semua di hujung jari…lalu terbaca keratan akhbar di berita harian online…

 

dapat 5A untuk apa???

hanya 10% drpd 48,427 murid yang dapat 5A dapat msk SBP..mgkin ada lagi beberapa % yg akan msk mrsm..beberapa % msk sekolah bestari…beberapa % msk sekolah pilihan….dan berpuluh-puluh% lagi akan pergi ke sekolah harian biasa di kampung sendiri….so akan belajar satu level dengan kawan-kawan satu sekolah rendah dulu..yang dpt 4a…3a..2a..atau xde A langsung..malah ibu-ibu pulak makin sibuk di penghujung tahun…sibuk bertanya ‘ank awk yg dapat 5A tu xdapat mana2 ke?”….kalau x dpt adalah plak dengar macam2….ermmm biasanya org yg dpt gi mrsm ngn sbp nih result dia 5A yg tinggi2…80 keatas markah…yg xdpt pergi tu..ntah2 dpt markah cukup2 je nk dapat A…tu psl x dpt tawaran …kah kah kah…..makcik oi…ade ke result upsr tu dia bagi markah dpt brape ????dia cakap A je..xtaw pun markah tu 100 ke 90 ke…79 ke…atau berapa….ermmm…

pastu yang dapat mula lah kecoh 1 kampung..ye kecoh 1 kampung….anak dia dapat mrsm…si mak nih da berapi bercakap…duk mrsm nih pmr comfirm dpt 8a la..itu ini mcm2 la kelebihan duk mrsm nih berbanding duk sekolah biasa tu kan….ahakss….pastu x kira lagi kalau anak-anak yg x dapat 5A tu…habis la kena pulun ngn mak ayah yg gila result nih…kawkakwkakwa….xleh main games,xleh tgk tv,xleh main ngn kawan-kawan,xleh tu,xleh nih…sejuta benda xleh….bukan kata nk bagi semangat…tp kena marah hancus2 punya….ye lah malu beb nanti kawan-kawan tnya…ank u x dpt 5A ke????kawkakwkakwakwa…anak jadi mangsa demi maruah mak…demi mak nak berbangga depan kawan-kawan anak dpt 5A….kesian…betapa exam oriented minded…

ermmm..timbalan menteri pelajaran berkata kalau x dapat msk SBP pun jgn la putus asa..belajar lg utk PMR…mana taw dpt 8A ke…x msk SBP pun berlambak dpt 8A PMR…yg msk universiti tuh pun bkn nye sume bdk SBP…so dont worry…cuma biasalah budak-budak itu sudah dibasuh mindanya supaya berusaha…pelbagai janji-janji manis oleh cikgu dan ibu bapa demi mencapai kejayaan itu…tapi akhirnya apa yg diidam x dapat….even kita orang dewasa nih….kalau kawan-kawan semua dapat uni tiba2 kita dapat poli….pastu leh kerajaan cakap…pelajar-pelajar yang x dapat msk u relax2 je ok…kita pun akan rasa frust kan….begitu juga anak-anak ini…tmbah plak bdk-bdk kecik…pasti la frust…..

xkira lagi yang gi hostel sebulan dua pastu menangis-nangis nak balik…ermm…mgkin aku berbeza kut…mak ayah aku x pernah kisah atau kongkong…mak ayah mana-mana pun sume nk tgk anak-anak dia berjaya..cuma mak n ayah aku x pernah menekan aku untuk berjaya..mereka mgkin ada cara tersendiri..biasalah org kampung….aku dpt result upsr n then msk sekolah kat kb…fuihhh mmg enjoy gile la duk sekolah tu….aku asyik main je utk form 1 dan 2….result exam dpt C dan D je…hahahaha..pastu aku xnak duk hostel…tukar skolah gi Machang plak utk form 3…so ms form 3 baru blajar balik…dpt la result seadanya…cikgu-cikgu suruh isi borang mrsm…kawkakwkakwa..aku x beli…bagi aku sama je mrsm ke sbp ke…belajar benda sama..amik exam paper sama…itu bagi aku…pendapat aku…walau pun mama aku agak terkilan sbb aku x gi exam tu…sorry ye mama..anakmu tidak ingin masuk mrsm…

form 4 aku tkar sekolah lg..sbb abah tukar tmpat kerja…form 4 time 4 play..honeymoon…ye aku asyik main je form 4…xyah cite…enjoynya….form 5 baru belajar balik…

hidup kena seimbang…jgn terlalu exam oriented sampaikan ank-ank tertekan…ermmm…tanya iman tanya diri..untuk apa ank-ank belajar tinggi.untuk apa mencari ilmu????untuk bermegah-megah atau untuk apa???untuk kerja bagus???untuk msk u??untuk apa???tepuk dada tanya diri sndiri….

tertarik dgn post wardina dalam twitter aritu…

 

tahniah wardina...

 

tahniah wardina..kerana setiap ank itu sudah berusaha yang terbaik sebenarnya…cuma setakat itu je yg dia dapat…itulah yang mak aku selalu cakap..selama aku berada di alam persekolahan…walaupun aku dapat e,b,c,d…mama x pernah marah…malah mama lah yg teman aku belajar time aku malas…kalau aku malas nk wat homework..mama x marah..mama yg akan tolong tampalkan nota…nnt mama ckp…mama da tmpal dalam buku tu..buatlah…hoho…windu mama sangat-sangat….

tahniah kepada pelajar-pelajar yang dpt 5A…walau berapa result korang…toru doakan korang akan berjaya di dunia dan akhirat…amin

Leave a comment

Filed under -coretan hati-, -match and mix-

Leave a Reply

