jangan buka aib…


Asalnya umat islam disuruh menutup aib diri sendiri dan dilarang menghebahkannya kpd org ramai. Ini kerana Islam mengajar umatnya untuk menjaga maruah diri. Dalam sebuah hadith yang diriwayatkan oleh al-Imam al-Bukhari dan al-Imam Muslim, Nabi s.a.w. bersabda:

كل أمتي معافاة إلا المجاهرين. وإن من الإجهار أن يعمل العبد بالليل عملا، ثم يصبح قد ستره ربه، فيقول : يا فلان ! قد عملت البارحة كذا وكذا. وقد بات يستره ربه. فيبيت يستره ربه، ويصبح يكشف ستر الله عنه

Maksudnya: “Setiap umatku adalah diberi keampunan oleh Allah s.w.t. melainkan orang-orang yang Mujahirah. Yang dikatakan orang-orang yang mujahirah itu, dia melakukan satu amalan (yang aib) pad amalam harinya, kemudian pada waktu paginya dlm keadaan Allah telah menutup aibannya. sebaliknya dia berkata: “Wahai fulan, aku telah lakukan malam tadi perbuatan itu dan ini.” Sedangkan Alah telah menutup aibnya pada malam hari, sebaliknynnya apabila pagi dia menghebahkan perkara yg allah telah tutupkan untuknya.”

Oleh itu… Umat Islam disuruh berusaha menjaga maruah dengan menutup aibnya sendiri. Jika dia ingin memberi pengajaran, berusahalah untuk memberi contoh secara umum tanpa disebut sesiapa yang melakukannya termasuk dirinya sendiri.

Walah a’lam
Mohamad Abdul Kadir bin Sahak

Leave a comment

Filed under islamic

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s