senyuman tidak lagi semanis gula…


semua orang rasanya sudah taw tntang kenaikan harga minyak dan gula…ermm arini aku just nk bagi pandangan peribadi aku mengenai benda nih…tiada kaitan dengan benda2 lain..mungkin  pemikiran aku kelihatan sangat sempit kerana tidak memandang ianya cukup luas..cuma aku melihat dari kontek orang yg mencari rezeki iaitu penjual kuih…:)

dulu lain sekarang lain.zaman da berubah…dunia da maju..manusia da semakin bijak..teknologi makin canggih…namun hakikatnya ade orang yg terpaksa menderita diatas kebahagiaan org lain..yg cepat semakin kedepan….yg lambat semakin kebelakang…yg kaya semakin kaya dan yg miskin semakin miskin…aku melihat dari banyak segi dan dari pandangan aku sndiri..aku melihat semua ini dari kacamata aku…

mama aku seorang penjual kuih…ye bila org tanya aku kenapa ko x suka makan kuih…sebenarnya aku bukan x suka makan kuih…cuma dari kecik aku dah terbiasa makan kuih mama aku wat..pagi2 panas2 lg makan…lembut n sedap…bila aku beli je kuih kat kedai..da la sejuk…pastu x sedap..hehehe..that’s why aku x suka beli kuih…so berbalik kepada soal gula…penjual2 kuih nih biasanya bukan org korporat,bukan menteri,bukan golongan profesional…biasanya mereka hanya insan-insan yg mencari secebis rezeki untuk meneruskan kehidupan…kadang2 abis kadang2 x abis…dulu kuih rm1 utk 5 biji..skang kat klate kuih rm1 utk 4 biji tapi da kecik sangat…kenapa berlaku sebegitu kerana kos bahan mentah makin naik..so skang dengan kenaikan gula x taw la kalo da jadi rm1 utk 3biji…so kat jb pasti rm1 utk 2biji kut..skali telan x rasa pape..

senyuman si penjual kuih mungkin sudah x semanis dulu..memikirkan kos yg perlu ditanggung..brapa banyakla sangat keuntungan yg dapat hasil dr penat lelah itu…kul 4pg da bangun…tp hasil yg dapat x setimpal..malah nak hidup pun terkais2….tapi inilah org kata dunia akhir zaman….

senyuman tidak lagi semanis gula

mungkin menjadi sepahit hempedu

gula itu manis namun tidak lagi seperti dulu

kemanisan itu hilang dibawa arus dunia

malah kais pagi kais petang..

semua sudah tidak semanis dulu

senyuman ini juga tidak lagi semanis gula..

Leave a comment

Filed under -life story-

Leave a Reply

