Dunia aku,kau dan mereka berbeza part II


Arini seperti biasa aku pergi kerja..menjalankan tugas seperti biasa…pagi-pagi susun kuih, n then letak nasi,buat air,basuh pinggan,kutip pinggan,lap meja,sapu smpah…itu sebahagian rutin kerjaku sehari-hari..kerana aku kerja di kedai makan…n then tmpat aku kerja pelanggan die adalah makhluk2 tuhan berpakaian seragam..ahaks….so kadang2 makcik kat kedai tu slalu gak usik dak2 bujang..xmo ke usyar kitorang ank2 dara nih…so yg wat  xtaw pun ada..tp yg mulut sedikit becok tuh apalagi…xmo la kite bdk keje kedai makan…n then ade plak yg cakap..kite nk cari isteri yg xkeje..senang balik umah je isteri ada kat umah…kalo kerja susah…

So,amik la iktibar dr spupu aku…sepupu aku nih kerja kat tudm..die pun nk cari isteri yg xkeje..aku pun btaw kat dia…xyah la cari bdk2 yg ade diploma,ijazah ataupun bdk2 yg ada krjaya tetap..kesian dorang…yg masuk u..ntah2 keje nk byr ptptn..nk tolong mak ayah n so on..cari je yg lepas2 spm keje kat kmpung..cam keje supermarket ke..anytime bleh brenti….so last2 jodoh die ngn bdk yg kerja jaga baby…kan senang…now isteri dia x kerja n then duk umah….

Ermmm…apa yang aku cuba nak sampaikan kat sini…dunia kita berbeza…jalan dan perjalanan kita berbeza…apabila seorang makcik tuh beritahu..org pompuan nih lg bagus duk umah jaga makan pakai anak suami dr duk kerja kat luar….ye betul kata makcik..sy pun inginkan begitu…dan saya rasa setiap wanita dalam dunia ini pun inginkan begitu…duduk dirumah,menguruskan ank-ank,makan,pakai menjadi suri rumah sepenuh masa….namun keadaan tidak mengizinkan..mgkin keadaan kewangan yg tidak mengizinkan…sebagai contoh…pasangan muda yg sama-sama wat pinjaman ptptn….n then kahwin…so paling tidak kena bayar ptptn sebulan 150 seorang…sewa umah,duit kreta,bagi duit kat mak+ayah serta mak+ayah mentua,makan,pakaian,minyak,serta keperluan lain…dengan seorang saja yang bekerja dan tggal plak di bandar seperti johor bharu,melaka,kuala lumpur,kuantan…..adakah cukup si suami bekerja seorang n then si isteri plak duk umah jaga anak je…

Di sudut lain plak..aku berkata melihat kepada sesuatu yang dekat kepadaku…dengan kata lain merujuk kepada pengalamanku sendiri…apabila ma n abah aku waktu aku nak masuk u dulu..kuarkan duit dr simpanan dorang untuk menampung kos perbelanjaan…apatah lagi apabila sem pertama ptptn aku x diluluskan kerana masalah online…so yuran sem pertama sebanyak 1400++ tu ma n abah aku byr guna again duit simpanan dorang…sem kedua baru la aku dpt ptptn…disini setiap ibu dan ayah pasti punya harapan mereka sendiri bukan…melihat anak berjaya n then apabila sudah bekerja dapat membantu mereka..meringankan sedikit beban mereka..ataupun sedikit sebanyak tolong memenuhkan kembali tabungan mereka yg semakin kosong kerana ingin melihat ank-ank belajar….

Apa perasaan mereka…kalau aku apabila mendapat segulung ijazah nanti…berkahwin n then duduk dirumah jaga anak n suami je????adakah berbaloi pengorbanan mereka bersusah payah selama ini???lainla kalau aku punya suami yg sanggup bagi aku 1000 sebulan untuk aku hantar kat mak ayah aku 200 sebulan..untuk byr ptptn…n then utk makan pakai…x kira belanja umah lagi??nnt org kata kite isteri boros plak….

Dunia kita kau dan aku berbeza….mungkin kamu boleh memberi pandangan pada keadaan kamu…tapi pernahkah kamu melihat keadaan aku???adakah perjalanan kita sama??apabila kawan-kawan yg da berkahwin tanya…bila nak kahwin???aku tiada jawapan…kerana kalau nak kahwin first kena ade org yg nak kawen ngn kita…n then kita pun nak kawen ngn dia….pastu kewangan yg mencukupi untuk mjlis perkahwinan n then kehidupan selepas berkahwin….

Kalau hidup semudah abc….xperlu ada org yg smpai wat loan bank nak kawen…ye lah kalau kawen wat simple2 skang pun nk jugak abis 10k..tu kalo yg simple..ye lah pelamin ngn sewa set bilik tido kalo kat kelantan nih dpt la lagi 1200..kalo kat johor,melaka,kl???plg murah 3k…xkira lagi kenduri n mcm2 lagi….so??kalau xde duit leh ke nak kawen???majlis perkahwinan goreng bihun cam smbut majlis harijadi tuh…boleh je kan..sape kata xleh???aku pun nak wat camtu…tp x sempat nk wat…baru jadikan gurauan..makcik,pakcik,mak ayah da sound..ko jangan ngengada…so???kalau da jgn ngada2 nk wat cmtu..xyah la byk soal bila nak kawen..bila nak kawen…ahaks….

Aku pernah berkata kepada sahabat baikku kat kmpung nih…aku kalau boleh memilih..ingin juga merasai hidup seperti korang…hidup korang x perlu nk pikir cam aku…korang ingat belajar kat u tuh best sgt ke??rasa nak pecah kepala otak nih..time final exam tuh..ingat x tension ke..pikir nk suruh dapat markah tinggi tuh ingt duk goyang kaki je ke????korang mmg la ckp…xpelah kau pandai..sedangkan org tuh bagai nk pecah kepala baca buku..skali dpt result  x brapa nk bagus..mak ayah plak tanya…x blaja betul2 ke kat u,banyak main ke,banyak ponteng kelas ke…n so on…sedangkan si punya diri tuh nasib x pecah je kepala….tapi demi konon2nya sebuah masa depan gemilang terbilang nih camtulah..org kata bersusah-susah dahulu..bersenang-senang kemudian…

Korang duk kampung…satu hal makan kat umah,xde sewa umah…gi kerja naik motor…kerja kedai makan even gaji 400 sebulan pun…sebenarnya lebih dr cukup kalo duduk kl gaji 1200….n then…korang kalo nk kawen nanti pun..cam kawan kita yg kawen aritu…org kata x pakai blanja besar sgt…biasa2 pun xpe..sebab kerja biasa2 je..org pun x kata..org kampung pun x banyak komen…nih kerja kerajaan,cikgu,engineer tp majlis wat cincai2…org mengata..berat taw nak pikul benda camni..ingt senang ke…hahahahaha

Sbb tu kita xleh menilai org mengikut pandangan kita..kerana hidup kita berbeza….sebenarnya kita berusaha untuk menjadi apa yang telah ditetapkan untuk kita..kenapa x semua orang yang amik ijazah pendidikan menjadi guru???kerana bagi aku dia sudah berusaha untuk menjadi apa yang dia inginkan…org kata apa yang kita usahakan itu yang kita dapat kan???tapi kadang-kadang ada takdir yg mendahului perancangan…ye sudah berusaha belajar n then mengenggam segulung ijazah sarjana muda pendidikan..tetapi akhirnya menjadi seorang peniaga…kerana sebenarnya rezeki dia adalah menjadi peniaga bukan guru….

Ada juga seorang makcik kat kampung aku tanya aku…x cukup ke rm50 seminggu untuk belanja berada di universiti???aku kata bergantung kepada individu…aku sendiri kadang-kadang cukup…kadang-kadang x cukup…sebagai contoh…katakan minggu tu minggu exam..so mmg damn bzz x hengat..mmg x de masa nk kuar2…makan pun skali/dua kali je sehari…atau x smpat nk gi cafe..makan maggi je…mmg cukup…tapi di mggu yg lain plak..potostat nota,syampu plak abes,slipar plak putus,topup phone expired date,nk kena gi wat esaimen luar,ada lawatan,printed note,abis dakwat or whatever..benda-benda camni lah yg sebenarnya membuatkan duit itu  tak cukup..kalau duk u tuh stakat makan minum je lebih dr cukup makcik 50rm tuh….

Kawan sy tuh makcik…makan skali sehari je,nak tgk die kuar shopping mmg jarang sangat..skali satu sem je kut…mmg sgt jimat dan kadang2 menjadi sangat kedekut…x bawa kenderaan sendiri..banyak tumpang kawan-kawan je…(so kawan2 die yg bawak kenderaan tuh isi minyak bayar pakai daun ke??)…pikir sendiri la nilai duit sekarang dan dulu…jauh berbeza….tolong la…bagi ibu-ibu bapa-bapa atau sesiapa saja berhentilah membandingkan kehidupan orang dahulu dan sekarang..kerana kita hidup di zaman yang berbeza…cukup membandingkan…aku cukup pantang kalo ade org nak bandingkan… maksud aku disini bukan zaman nabi2 dulu…maksudnya zaman 50an keatas la…zaman sebelum merdeka…zmn nenek moyang kita…

Nih slalu je aku dengar kat kampung aku..skit2 nak cakap..org dulu kerja tanam padi,toreh getah je…boleh tanggung anak masuk u…smpai berjaya…tak pun…ko nih jimat2 la skit..mak dulu bawa duit gi sekolah 5 sen je…aduiyaa…aku x paham betul mak-mak or ayah-ayah yg ckp cmtu…nak je aku tanya..abis makcik beli ikan kat kedai tu singgit je ke skilo???kalau da ikan kembung pun 6rm skilo…xyah la mkcik nk cakap cmtu…sy masa kecik2 dulu beli kacang yg wane kuning kecik2 tu seposen dapat satu plastik….seposen ye….skang kalo kat supermarket or kedai2…100g 1.20sen…so????cukup la wat contoh kacang je…xyah la nak kaitkan dgn minyak,gula,garam,beras n so on…..

Susah ingin mengajar manusia supaya sesekali berfikirlah atau letaklah diri di tempat orang lain…sbb tu org kata…kalau kita susah tgk org yg lagi susah dr kita….tapi kalo kita dpt 1A…adakah da patut bersyukur sbb org lain ramai lg yg dapat 9G????fikir-fikirkan

2 Comments

Filed under -match and mix-

2 responses to “Dunia aku,kau dan mereka berbeza part II

  1. cik tengah fikir lah ni.
    panjang karangan..

  2. hehehehhe cik..fikir jgn x fikir…

Leave a Reply

