musnah diet kerana makan buah


arini baru je sampai kampung…wah penat x ilang lagi menghabiskan masa lebih kurang 13jam di atas kereta api perjalanan dr kempas baru ke tanah merah klate…tuhan je taw..aku nih da mcm2 posisi tido dlm ketapi…sakit abis belakang2,leher aku nih….sampai2 je umah….mama cakap tu ade nasi kerabu…uikss…kecur air liur ku ini…::memandang sedih nasi kerabu di atas meja sambil memikirkan diet tanpa karbohidrat ku ini…lalu ku capai ayam bakar…dan menolak ketepi nasi..ahaks…sadis tul…

~nasi kerabu~

wakwkakwakwka..pastu pergi dapur tengok ade mempelam plak..uikss..kalo tgkkan menu diet atkins..buah kena kurangkan..bukan xleh makan..ahaks..aku pun dgn lajunya memakan sebiji mangga…best wooooo…ahakss…petang plak aku balun makan buah mangga ngn nenas plak..aduii mengapakah sebegini..aku mmg hantu buah..nk wat camne kan..ahaksss

~mempelam~

dan aku masih lagi dengan dietku tanpa karbohidrat…ramai org tanya…x lapar ke???xpe ke x makan nasi..hehehehe..set ur mind…kalo x makan nasi xkan lapar…ahakss….so arini aku cuma makan pg dengan seketul kepak ayam+mempelam sebiji…tgh hari aku makan ikan kembung msk stim sekor+sup cendawan….ptg plak makan ikan kembung stim sekor…ahakss…cukup ke???camtu je lah cukup x cukup pun kan…wohooooo…..

so skang nak citer pasal buah….gula dalam buah x sama dengan gula yg kita makan letak dalam air kopi tuh…korang taw x????gula yang korang tambah dlm air kopi tuh sangat bahaya???gula tuh..kenal x gula..gula pasir tuh…sebab badan kita xleh nak tukar gula tuh kepada bentuk tenaga…lalu gula yang kita kumpul tu akan ditukar kepada lemak yang boleh mengakibatkan kita gemuk dan leh jugak dapat penyakit diabetes serta sakit jantung…aikss bahaya tul la kan…tp korang nak taw x???toru mmg jenis jarang minum minuman manis2 nih…sbg contoh..gula kat bilik toru..kat hostel tuh…toru beli aritu sekilo…sampai arini x abes2 lagi…ahaks..mgkin sbb toru minum milo pun  xletak gula,minum anlene pun x letak gula…minum nescafe pun x letak gula…ahaks…

kalo betul minum manis pun sbb teh o ais…ahaks…itu ada gula…okies now kita fokus pada gula dalam buah k…gula dalam buah nih tergolong dalam golongan fruktosa….gula pasir tuh sucrosa ye..okies now fokus pada gula bernama fruktosa erk…okies korang…fruktosa yg terdapat dlm buah ini jauh berbeza dengan fruktosa yg da diekstrak kedalam minuman seperti kordial mangga,anggur atau sebagainya….dan juga fruktosa untuk buah yg dah ditinkan..gulanya tinggi sebab da ditinkan bersama ngn air gula..ahakss..berbeza dgn buah2 segar….jgn salah faham plak ye…..

okies..kalo fruktosa yg diekstrak menjadi kordial dan sebagainya yang merupakan molekul tunggal akan meningkatkan gula dalam darah secara mendadak…ini akan menyebabkan pankreas terpaksa bekerja lebih keras untuk menghasilkan insulin bagi mengimbangi kadar gula dalam darah…so now conclusionnya..jangan takut makan buah sebab fruktosa semulajadi dalam buah sangat berbeza dengan fruktosa molekul tunggal yang terdapat dlm pengestrakan makanan k….hope kita sume x salah paham..amalkan diet seimbang….

korang nak taw sesuatu x???huhu..toru x pernah minum air bergas selama toru idup nih…sbb dari kecik toru mmg x suka..rasa die x sedap langsung..dan toru x suka kordial…toru x suka air manis2..buah manis2..benda manis2…walaupun toru org klate sejati….dan yg paling sedih kalo toru wat air tea ke atau air limau…pasti org kata toru kedekut gula..sedih…tapi itulah…selalu mmg camtu..kalo kawan toru wat air…n then toru minum pasti ouchhh manisnye…toru x brape suka kuih2 klate yg manis2 seperti jala emas..woo best tuh..tp x suka la..ahakss..org klate mmg suka makan manis2 kan….sebab tu la org klate nih manis2..huwaaaaaaaaa

~jala emas(makanan klate)~

Leave a comment

Filed under kesihatan

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s