kurus tetapi tinggi kolesterol


setelah pagi ini aku berperang dengan paper enviromental chemistry…so petang nih aku nk berkongsi tntang kolesterol plak…hehehehhe..smalam kite cite psl kaitan diet n karbohidrat kan..hehe..

tapi…mari arini kita tengok pasal kolesterol plak erk….sebab kenapa kita sume nak diet???Sebab nk kurus …nak sihat kan…tapi bermakna x diet kita kalo kita kurus tapi kita sakit…hehe….

apakah kesan kolesterol kepada badan??apa itu kolesterol???jom kita kenal2 skit….

…………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Jenis-jenis lemak

Terdapat 2 jenis lemak dalam makanan iaitu lemak tepu dan lemak tidak tepu.

Lemak Tepu

  • Berbentuk pepejal dan keras di bawah suhu sejuk.

  • Biasanya daripada haiwan tetapi terdapat juga dalam lemak tumbuhan seperti santan kelapa.

  • Pengambilan lemak tepu yang berlebihan akan meningkatkan tahap kolesterol darah dan meningkatkan risiko penyakit jantung.

Lemak Tidak Tepu

  • Lembut walaupun disimpan di dalam peti sejuk

  • Kebiasaanya daripada tumbuhan

Terdapat 2 jenis lemak tidak tepu :

  • Lemak Monounsaturated ( MUFA ) seperti minyak zaiton dan minyak kelapa

  • Lemak Polyunsaturated ( PUFA ) seperti minyak bunga matahari , minyak jagung dan marjerin lembut.

Nama lain bagi lemak – trans fatty acids ( asid lemak trans ), shortening, suet (lemak yang membaluti buah pinggang pada kambing & lembu untuk dibuat bahan masakan) , marbling, cream, tallow ( lemak haiwan ), lard ( lemak babi ) dripping( lemak beku), hydrogenated fat ( lemak terhidrogen ) , cis- fatty acid.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………..

3 cara untuk mengurangkan tahap kolesterol

1. Hadkan pengambilan makanan tinggi kolesterol
2. Kurangkan pengambilan lemak
3. Tingkatkan pengambilan serat

1. Hadkan pengambilan makanan tinggi kolesterol

  • Pengambilan makanan tinggi kolesterol yang berlebihan boleh meningkatkan tahap kolesterol LDL (sila rujuk jadual Kandungan kolesterol dalam makanan ).

  • Pengambilan kuning telur dalam seminggu adalah sebanyak 2-3 biji sahaja.

  • Organ dalaman seperti hati, limpa , jantung adalah tidak digalakkan

  • Udang , sotong, ketam dan juga kerang – kerangan ( kerang , kupang , kepah , tiram ) boleh diambil secara tidak berlebihan bergantung kepada kekerapan pengambilan dan juga jumlah yang diambil .

  • Sekiranya terdapat masalah , sila dapatkan nasihat Pakar Pemakanan atau Pegawai Dietetik.

2. Kurangkan Pengambilan Lemak

  • Lemak tepu boleh meningkatkan tahap kolesterol darah.

  • Santan merupakan salah satu lemak tepu yang biasa diambil.

  • Bagi setiap masakan di rumah , pengambilan santan perlu dihadkan kepada 2 sudu besar sahaja , sebanyak dua kali seminggu.

  • Bagi masakan di luar seperti di restoran atau gerai , pengambilan kuah santan dalam setiap masakan perlu dielakkan.

  • Sila rujuk Panduan Pemakanan Malaysia

3. Tingkatkan Pengambilan Serat

  • Serat makanan dapat membantu menurunkan tahap kolesterol darah .

  • Sumber serat yang baik adalah buah- buahan , sayur-sayuran dan hasil bijirin mil penuh.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………

kawan-kawanku…termasuklah ingatan untuk diriku sekali…..jom la kita amalkan diet sihat tanpa karbohidrat dan kolesterol…hehehe..jgn pk nak kurus je yer……sbb kesihatan pun kena jaga…kolesterol tinggi dalam darah boleh kena sakit jantung lew….mari sama2 menjaga kesihatan di samping diet yang seimbang……


…………………………………………………………………………………………………………………………….

Jadual Kandungan Kolesterol Dalam Makanan

Kandungan kolesterol dalam beberapa jenis makanan

Jenis Makanan (100 g)

Kandungan Kolesterol.

(mg)

Jenis Makanan (100 g)

Kandungan Kolesterol.

(mg)

Organ haiwan

Susu dan Hasil tenusu

Otak – khinzir

800

Mentega (‘Butter’)

120

Ginjal – kambing

375

Krim – Pekat

133

Hati – biri-biri

300

Krim – cair

113

Hati – khinzir

180

Whipped Topping

85

Jantung

150

Krim masam

66

Daging,ayam,itiks

Keju

90

Ayam belanda – daging hitam

101

Keju Cottage – krim

19

Ayam belanda – daging putih

77

Keju Cottage – tanpa krim

7

Ayam

85

Keju berkrim

111

Biri-biri

70

Sapuan Keju

64

Khinzir – dengan lemak

63

Susu cair

31

Khinzir – tanpa lemak

50

Susu tepung penuh krim

105

Kambing

55

Susu skim ( tanpa lemak )

22

Lembu

45

Lemak

Ikan dan Makanan Laut

Lemak babi

95

Ikan bilis dengan kepala

383

Mayones

70

Ikan bilis tanpa kepala

58

Lain-lain

Udang – kering

353

Rendang hati

215

Udang – segar

130

Mee goreng mamak

160

Sotong

120

Tosei dengan telur

85

Ketam

100

Sambal udang

79

Tiram

50

Kuew Teow Goreng kerang

64

Kerang

45

Lup Heong

56

Telur ikan

300

Satay

55

Sardin dalam minyak (dalam tin)

140

Nasi Goreng

48

Ikan kembung

35

Kari kambing

47

Ikan Kurau

4

Pau- tai paw

56

Ikan Tenggiri

3

Pau – char siew

13

Telur

Nasi Ayam

14

Telur ayam ( kuning )

1480

Nasi Beriyani

11

Telur ayam ( putih sahaja)

0

Nasi Char Siew

11

Telur Itik

850

Laksa kari

7

Telur puyuh

415

1 Comment

Filed under kesihatan

One response to “kurus tetapi tinggi kolesterol

  1. i cant read the whole post.sgt gelap…huhuhu

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s