kisah si kecil di jalanan


-semalam 06-01-10 aku gi cs,jb…

tgk wayang,jalan2,lepak2………biasalah dkt2 CNY nih mcm2 program la ade kat cs tu gak..smpai2 je tgk org wat prsmbhn biola…best giler ar die main..hoho..pastu g makan…spt biasa marrybrown…blackpepper set…abis makan g jalan2..pastu g beli tiket wayang…..

adnan sempitttttttttttt…..

pastu g beli mango yogurt dkt coolblog….pastu g lepak kat depan mcd…meneman lelaki2 hisap rokok..

tgh syok borak2 nih…dtgla seorang kanak2…aku kira omo dlm 10 thun..”akak nk beli tisu??belilah kak…brape2 pun boleh”…mula2 aku nk bg 50sen..tp x smpai ati…aku bg rm1..amik tisu satu…..pastu bdk tu pergi kat bdk laki sbelah aku….”abg nk beli tisu?belilah bang…brape2 pun boleh” n then bdk laki tu bagi rm5…si kecil td bagi tisu 2….pahtu die jalan…n then die patah balik..die bagi lg tisu kat laki tu…laki tu x mo amik tapi die letak atas paha laki tu…hoho..

aku tgk je..die pergi ke sekumpulan org disitu….semuanya rata2 bagi rm1 n amik tisu satu..rasanya mgkin die leh dpt rm50 atau lebih….xkisahlah dik dpt brape pun…apa yg pnting..adik jual tisu…org nk bagi lebih kira sedekah….

Apa yg aku nak cakap kat sini…aku tgk je bdk tu….terngiang2 suara die di telinga aku nih…ermmm mane ibu ayahnye…perlukah si kecil itu bersusah payah mencari secebis wang..erm mgkin kite terlalu alpa…dgn kemewahan yg ada…mewah ke???sekurang2nye kita boleh mghabiskan duit tgk wayang…mkn pizza,mc d,beli baju…n mcm2 lagi…kasut dikaki berharga ratusan ringgit malah ade yg ribuan ringgit…tp lupakah kita..ade insan yang trpaksa bersusah payah untuk mencari secebis duit untuk meneruskan kehidupan…

Ermm kealpaan yg sememangnya sebati dengan kita…ingat lagi aku pada tahun 2008…aku pergi derma darah kat cs…n then dpt roti n air kotak..kitorang time tu da kenyang giler..tp amik gak la…so jalan2…jumpa pakcik duk di kaki lima menadah cawan…aku pun pergi kat situ..pakcik nih sy bagi air kotak ngn roti nih….”trima kasih nak”…ermm mgkin bagi aku apalah sgt roti n air kotak tu…tp bagi pakcik tu….rezeki yg x mgkin ditolak…

Andai semua orang mampu memahami kehidupan kan bagus..

tiada org yg tamak..tiada hasad dengki..tiada gaduh2…tiada yg miskin makin miskin dan yang kaya makin kaya…mungkin aku dah terbiasa..aku x reti nk berkira…selagi aku mampu bagi..aku akan bagi…kerana aku selalu percaya …kalau kita bersedekah 1..kita akan mendapat balasan 10…xkisah la blsn tu dlm bentuk apa..pahala,rahmat,hikmah dan sebagainya…org kata kalau hati rasa x tenang..pikiran rasa berserabut..bersedekahlah…..dalam bentuk apa..xkisah…senyum pun satu sedekah kan…hehe

Rajin2la bersedekah…tgn diatas lebih baik dr tangan dibawah….xrugi pun bagi seringgit atau 2 ringgit untk org yg memerlukan…

Leave a comment

Filed under -life story-

Leave a Reply

